Gdynia Sailing Days to na polskiej scenie żeglarskiej jedno z najważniejszych wydarzeń sezonu. Podczas tego wydarzenia w roku 2012, mieliśmy zaszczyt przygotowywać scenografię wystawy ilustrującej the Volvo Ocean Race. Jej motywem przewodnim były znakomite, przejmujące zdjęcia z regat 2011-12. Była to jednocześnie prezentacja głównego sponsora regat i jego produktów.
Gdynia Sailing Days to nie pojedyncze zawody! Jest to festiwal żeglarski. Potrafi on trwać do ponad trzech tygodni. Wszystko zależy od liczby konkurencji, które uda się przyciągnąć do Gdyni. Co roku Volvo Gdynia Sailing Days gromadzi na starcie liczną rzeszę zawodników. Bywa tu nawet 2000 żeglarzy, którzy reprezentują różne klasy, rozpoczynając od najmniejszych Optimistów, a kończąc na klasach olimpijskich.
Zmagania na wodach Zatoki Gdańskiej odbywają się w różnorodnych klasach i regularnie przyciągają międzynarodowe zawody rangi mistrzowskiej. Najwyższą rangę miały mistrzostwa Europy w olimpijskich klasach 49er, 49erFX i Nacra 17. Bardzo ważnymi regatami były także mistrzostwa świata do lat 21 klas Laser Standard i Laser Radial oraz mistrzostwa świata juniorów klasy Laser 4.7.
VGSD to nie tylko rywalizacja na wodzie, ale również szereg imprez towarzyszących temu wydarzeniu na lądzie. Regatami żyje zazwyczaj całe miasto - przede wszystkim gdyńska marina, gdzie rozstawiane jest miasteczko z atrakcyjnymi stoiskami. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat atrakcjami były m.in. siatkarski trening z Marcinem Możdżonkiem, możliwość zagrania meczu siatkarskiego z członkami Kabaretu Paranienormalni czy warsztaty kulinarne, w których pierwsze skrzypce grała znana z popularnego, kulinarnego show Masterchef, Karina Zuchora.
Regaty Oceaniczne – The Ocean Race
Od 1973 The Ocean Race jest ostateczny testem dla załóg i nieporównywalną przygodą. Podczas czterech dekad wystartowali tu najwspanialsi żeglarze świata i powstały największe żeglarskie legendy. TOR bywa opisywany jako najdłuższe i najtrudniejsze wydarzenie sportu zawodowego na świecie. Jest to jednocześnie wyzwanie dla najtwardszych drużyn i ogniwo wielkiej trójki, do której należą Igrzyska Olimpijskie i Puchar Ameryki.
Aby dobrze zrozumieć ten wyścig, trzeba myśleć jak startujący w nim żeglarze. Dla wielu z nich TOR stał się obsesją i poświęcili oni lata a nawet dekady swojego życia próbując zwyciężyć. Sir Peter Blake, który ukończył pierwszą edycję wyścigu – Whitberead Round the World Race w 1973-74 - powracał na regaty do momentu kiedy w końcu osiągnął upragnione zwycięstwo na jachcie Steinlager 2 w roku 1989-90. Dopiero wtedy mógł w pełni poświęcić się innym projektom.
Esencją tego wyścigu jest połączenie regat na światowym poziomie z prawdziwie ludzką przygodą. Dzięki pracy Reporterów Pokładowych w każdej z załóg, fani mają niepowtarzalną okazję zobaczyć czego trzeba by przetrwać wyścig, co znaczy dać z siebie wszystko, walczyć z żywiołem 24/7 i dokonywać niewielkich usprawnień, które ostatecznie decydują o zwycięstwie.
Koncepcja wyścigu jest prosta: jest to nieprzerwana pogoń za mistrzostwem w niesamowitym morskim maratonie, spotkaniem największych sław żeglarstwa na najgroźniejszych wodach świata. Wyścig jest bezpardonowy: znaczenie zwycięstwa, życie na pokładzie, działanie życia na pokładzie na żeglarzy – wszystko to decyduje o mocy i głębi tego wyścigu.
Wraz z kolejną edycją wyścigu rozpocznie się nowa era regat oceanicznych. W regatach 2021-22 wezmą udział: IMOCA 60 na hydro-skrzydłach, wnosząca do wyścigu element nowoczesności i technologii oraz VO65 one-design, z naciskiem na rywalizację, młodość i różnorodność w załogach.
Idąc za ciosem, kolejna edycja będzie podtrzymywać przełomowe osiągnięcia i nagradzane wysiłki na rzecz samowystarczalności i odnawialności. Wysiłki te zostaną zdwojone by zapewnić czystość Oceanu oraz inspirować do działań w tym zakresie.
Comments