Witcher trzepie siano! Raport o polskiej branży gamingowej
- X-10 blogger
- 31 lip
- 4 minut(y) czytania

Jako że firmy z branży gamingowej i e-sportowej były w ostatnim czasie naszymi ważnymi klientami, postanowiłem przyjrzeć się ich sytuacji - rok 2025 wygląda optymistycznie!
Typowe mieszkanie kosztuje milion złotych i spłaca się je w 10 lat. Za wartość polskiego rynku gier w 2024 roku można kupić ponad 4000 mieszkań. Gdybyś zaczął spłacać te mieszkania w Paleolicie górnym na koniec epoki lodowcowej, to nawet z pomocą Neandertalczyków nie skończyłbyś dzisiaj. Zostałoby ci jeszcze 300 mieszkań do spłaty. Wyszedłbyś na zero około roku 5025.
Na samym dole posta znajdziesz propozycję stoiska gamingowego.
Stan i znaczenie branży:
W 2024 roku polski rynek gier osiągnął wartość ponad 4 miliardów złotych. Czy to dużo? Jeśli masz mieszkanie 40 m2 i ułożysz w nim banknoty 100 zł na podłodze tak żeby utworzyła się warstwa o grubości 1 metra, będzie ona warta 4 miliony złotych. Jeśli upchasz banknoty pod sufit, w mieszkaniu będzie 10 milionów złotych. W budynku 40 piętrowym zmieścisz 400 milionów. Żeby zmieścić wszystko, potrzebujesz dziesięciu takich budynków.
Polacy zakupili 9,4 miliona egzemplarzy gier na PC i konsole, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu do roku poprzedniego.
Sprzedano 3 554 unikalne tytuły. Największy udział w sprzedaży miały gry na konsole starszej generacji (39%), następnie gry na PC (28,5%), nowe konsole (18%) oraz przenośne urządzenia (14,5%).
Wśród najpopularniejszych gatunków dominowały gry akcji (30%), strzelanki (16%), wyścigi (12%), RPG (11%) oraz gry przygodowe i sportowe (10%).
Prognoza wzrostu branży gier i e-sportu w latach 2023–2028 na poziomie globalnym wynosi 8%, a w Polsce około 6,8%. Wartość rynku gier w Polsce w 2028 roku ma wynieść 5,5 miliarda złotych.

Największe hity gier w Polsce w 2024 roku:
EA Sports FC 25
The Crew 2
Grand Theft Auto V
EA Sports FC 24
Hogwarts Legacy
Red Dead Redemption 2
Need for Speed: Heat
Helldivers 2
Metro Exodus
A Way Out
Łączna sprzedaż 10 najlepiej sprzedających się tytułów wyniosła 1,95 miliona egzemplarzy, co stanowi niemal co piąty sprzedany egzemplarz gry w Polsce.
Trendy w gamingu i e-sporcie:
Zmniejsza się znaczenie profesjonalnego e-sportu, szczególnie w tradycyjnych dywizjach na PC. Coraz większą rolę odgrywają streamerzy i influencerzy, którzy przyciągają masową widownię. To oni stają się atrakcyjniejsi dla marek, często kosztem tradycyjnych organizacji esportowych.
Zwiększa się zaangażowanie społeczności i monetyzacja treści na platformach takich jak Twitch, YouTube czy TikTok, w tym nie tylko gameplay, ale także styl życia, wyzwania, vlogi i inne formy.
Gry typu "live service", tytuły z mikrotransakcjami oraz zakupami wewnątrz aplikacji stają się coraz bardziej popularne, mimo rosnącej regulacji i dyskusji społecznych na temat tych mechanizmów.
Raport o polskiej branży gamingowej. Co sprzedało się w 2025 roku:
Na początku 2025 roku nadal dominują gry sportowe i strzelanki, ale pojawiają się także polskie produkcje, które zdobywają rosnącą uwagę wśród graczy.
Najważniejsze polskie premiery zaplanowane do końca 2025 roku:
The Alters (11 bit studios) – survival sci-fi RPG, którego premiera planowana jest na czerwiec 2025. Gra opiera się na klonowaniu protagonistów, dynamicznej bazie i moralnych wyborach.
Cronos: The New Dawn (Bloober Team) – survival horror z podróżami w czasie, osadzony pomiędzy Polską lat 80. a postapokaliptyczną przyszłością. Premiera planowana na 2025.
Peripeteia – immersive sim osadzony w cyberpunkowym, alternatywnym mieście w Polsce. Premiera 21 lutego 2025.
Project Mist – psychologiczny horror z craftingiem, bazą i otwartym światem. Premiera 12 maja 2025.
Purrifiers: Cleaning Chaos – absurdalny symulator sprzątania z humorem, zaplanowana na drugi kwartał 2025.
Prognozy na II połowę 2025 roku:
RPG i survival z silną warstwą narracyjną mogą przełamać dominację gier akcji.
Remaki kultowych gier (np. Gothic) oraz produkcje AAA (np. Mafia) przyciągną nostalgicznych graczy.
Wzrośnie zainteresowanie tytułami indie oraz nieszablonowymi produkcjami (np. Purrifiers, Project Mist).
Branża będzie opierać się na streamingowych doświadczeniach, content marketingu i live streamach, co przełoży się na rolę streamerów w sprzedaży gier.

Podsumowanie:
Cyberpunk 2077 (CD Projekt Red) – Jeden z największych tytułów na świecie, który zdobył ogromną popularność dzięki otwartemu światu, dynamicznej fabule i elementom RPG. Gra sprzedała się w ponad 20 milionach kopii.
The Witcher 3: Wild Hunt (CD Projekt Red) – Gra, która zyskała status kultowego tytułu, sprzedając się w ponad 40 milionach kopii, a także podniosła prestiż polskiego gamingu na świecie.
Dying Light 2: Stay Human (Techland) – Kontynuacja popularnego survival horroru, który zyskał dużą popularność na rynku globalnym, sprzedając się w ponad 5 milionach kopii w pierwszym roku.
Farming Simulator 22 (GIANTS Software) – Symulator rolniczy, który osiągnął sprzedaż na poziomie 10 milionów kopii na całym świecie. Gra cieszy się dużą popularnością w Niemczech, USA i Wielkiej Brytanii.
F1 23 (Codemasters) – Gra wyścigowa z realistycznym modelem jazdy, która sprzedaje się w ponad 6 milionach kopii, szczególnie na rynkach USA i Wielkiej Brytanii.
Polska produkcja gier, reprezentowana przez tytuły takie jak Cyberpunk 2077, The Witcher 3 czy Dying Light 2, ma ogromny wpływ na globalny rynek gier. Zyski z eksportu są znaczące, a Polska staje się jednym z kluczowych graczy na rynku gier wideo. Raport o polskiej branży gamingowej pokazuje, że wydawcy i deweloperzy z Polski odnoszą sukcesy dzięki unikalnym fabułom, innowacyjnym mechanikom gry oraz dbałości o szczegóły.
Źródła:
Gry-online PL: http://gry-online.pl
Bankier.pl: http://bankier.pl
Gry Interia: http://gry.interia.pl
PAP Biznes: http://biznes.pap.pl
PPE: http://ppe.pl
Empik: http://empik.com
Reddit: http://reddit.com
Tech-Mate.PL: http://tech-mate.pl
Kadukowo - Gry Polskie i VR: http://kadukowo.pl
Przykładowe stoisko gamingowe
W celu zamontowania czterech monitorów 40 calowych można wykorzystać konstrukcję z kratownic X-10 CROSSwire. Opisywaliśmy ją wcześniej na naszej stronie z propozycjami gotowych stoisk.
Jeśli chcesz poznać dokładne dane takiego stoiska, pobierz plik PDF gdzie ta konstrukcja jest opisana.
Comments