top of page

Witcher trzepie siano! Raport o polskiej branży gamingowej

  • X-10 blogger
  • 31 lip
  • 4 minut(y) czytania

polski gaming zarabia miliardy złotych
Polska branża gamingowa warta jest rocznie więcej niż rząd wydaje na zdrowie!

Jako że firmy z branży gamingowej i e-sportowej były w ostatnim czasie naszymi ważnymi klientami, postanowiłem przyjrzeć się ich sytuacji - rok 2025 wygląda optymistycznie!


Typowe mieszkanie kosztuje milion złotych i spłaca się je w 10 lat. Za wartość polskiego rynku gier w 2024 roku można kupić ponad 4000 mieszkań. Gdybyś zaczął spłacać te mieszkania w Paleolicie górnym na koniec epoki lodowcowej, to nawet z pomocą Neandertalczyków nie skończyłbyś dzisiaj. Zostałoby ci jeszcze 300 mieszkań do spłaty. Wyszedłbyś na zero około roku 5025.

Na samym dole posta znajdziesz propozycję stoiska gamingowego.


Stan i znaczenie branży:

  • W 2024 roku polski rynek gier osiągnął wartość ponad 4 miliardów złotych. Czy to dużo? Jeśli masz mieszkanie 40 m2 i ułożysz w nim banknoty 100 zł na podłodze tak żeby utworzyła się warstwa o grubości 1 metra, będzie ona warta 4 miliony złotych. Jeśli upchasz banknoty pod sufit, w mieszkaniu będzie 10 milionów złotych. W budynku 40 piętrowym zmieścisz 400 milionów. Żeby zmieścić wszystko, potrzebujesz dziesięciu takich budynków.

  • Polacy zakupili 9,4 miliona egzemplarzy gier na PC i konsole, co stanowi wzrost o 10,6% w porównaniu do roku poprzedniego.

  • Sprzedano 3 554 unikalne tytuły. Największy udział w sprzedaży miały gry na konsole starszej generacji (39%), następnie gry na PC (28,5%), nowe konsole (18%) oraz przenośne urządzenia (14,5%).

  • Wśród najpopularniejszych gatunków dominowały gry akcji (30%), strzelanki (16%), wyścigi (12%), RPG (11%) oraz gry przygodowe i sportowe (10%).

  • Prognoza wzrostu branży gier i e-sportu w latach 2023–2028 na poziomie globalnym wynosi 8%, a w Polsce około 6,8%. Wartość rynku gier w Polsce w 2028 roku ma wynieść 5,5 miliarda złotych.


Potrzebujesz 1 km stosu banknotów 100 zł w mieszkaniu 40 m2
Układając banknoty stu-złotowe w 40 m2 mieszkaniu potrzebujesz 1 km w górę żeby mieć wartość polskiego rynku gier w 2024

Największe hity gier w Polsce w 2024 roku:

  1. EA Sports FC 25

  2. The Crew 2

  3. Grand Theft Auto V

  4. EA Sports FC 24

  5. Hogwarts Legacy

  6. Red Dead Redemption 2

  7. Need for Speed: Heat

  8. Helldivers 2

  9. Metro Exodus

  10. A Way Out


Łączna sprzedaż 10 najlepiej sprzedających się tytułów wyniosła 1,95 miliona egzemplarzy, co stanowi niemal co piąty sprzedany egzemplarz gry w Polsce.


Trendy w gamingu i e-sporcie:

  • Zmniejsza się znaczenie profesjonalnego e-sportu, szczególnie w tradycyjnych dywizjach na PC. Coraz większą rolę odgrywają streamerzy i influencerzy, którzy przyciągają masową widownię. To oni stają się atrakcyjniejsi dla marek, często kosztem tradycyjnych organizacji esportowych.

  • Zwiększa się zaangażowanie społeczności i monetyzacja treści na platformach takich jak Twitch, YouTube czy TikTok, w tym nie tylko gameplay, ale także styl życia, wyzwania, vlogi i inne formy.

  • Gry typu "live service", tytuły z mikrotransakcjami oraz zakupami wewnątrz aplikacji stają się coraz bardziej popularne, mimo rosnącej regulacji i dyskusji społecznych na temat tych mechanizmów.


Raport o polskiej branży gamingowej. Co sprzedało się w 2025 roku:

Na początku 2025 roku nadal dominują gry sportowe i strzelanki, ale pojawiają się także polskie produkcje, które zdobywają rosnącą uwagę wśród graczy.


Najważniejsze polskie premiery zaplanowane do końca 2025 roku:

  1. The Alters (11 bit studios) – survival sci-fi RPG, którego premiera planowana jest na czerwiec 2025. Gra opiera się na klonowaniu protagonistów, dynamicznej bazie i moralnych wyborach.

  2. Cronos: The New Dawn (Bloober Team) – survival horror z podróżami w czasie, osadzony pomiędzy Polską lat 80. a postapokaliptyczną przyszłością. Premiera planowana na 2025.

  3. Peripeteia – immersive sim osadzony w cyberpunkowym, alternatywnym mieście w Polsce. Premiera 21 lutego 2025.

  4. Project Mist – psychologiczny horror z craftingiem, bazą i otwartym światem. Premiera 12 maja 2025.

  5. Purrifiers: Cleaning Chaos – absurdalny symulator sprzątania z humorem, zaplanowana na drugi kwartał 2025.


Prognozy na II połowę 2025 roku:

  • RPG i survival z silną warstwą narracyjną mogą przełamać dominację gier akcji.

  • Remaki kultowych gier (np. Gothic) oraz produkcje AAA (np. Mafia) przyciągną nostalgicznych graczy.

  • Wzrośnie zainteresowanie tytułami indie oraz nieszablonowymi produkcjami (np. Purrifiers, Project Mist).

  • Branża będzie opierać się na streamingowych doświadczeniach, content marketingu i live streamach, co przełoży się na rolę streamerów w sprzedaży gier.


Branża będzie opierać się na streamingowych doświadczeniach, content marketingu i live streamach
Branża będzie opierać się na streamingowych doświadczeniach i content marketingu.

Podsumowanie:

  1. Cyberpunk 2077 (CD Projekt Red) – Jeden z największych tytułów na świecie, który zdobył ogromną popularność dzięki otwartemu światu, dynamicznej fabule i elementom RPG. Gra sprzedała się w ponad 20 milionach kopii.

  2. The Witcher 3: Wild Hunt (CD Projekt Red) – Gra, która zyskała status kultowego tytułu, sprzedając się w ponad 40 milionach kopii, a także podniosła prestiż polskiego gamingu na świecie.

  3. Dying Light 2: Stay Human (Techland) – Kontynuacja popularnego survival horroru, który zyskał dużą popularność na rynku globalnym, sprzedając się w ponad 5 milionach kopii w pierwszym roku.

  4. Farming Simulator 22 (GIANTS Software) – Symulator rolniczy, który osiągnął sprzedaż na poziomie 10 milionów kopii na całym świecie. Gra cieszy się dużą popularnością w Niemczech, USA i Wielkiej Brytanii.

  5. F1 23 (Codemasters) – Gra wyścigowa z realistycznym modelem jazdy, która sprzedaje się w ponad 6 milionach kopii, szczególnie na rynkach USA i Wielkiej Brytanii.


Polska produkcja gier, reprezentowana przez tytuły takie jak Cyberpunk 2077, The Witcher 3 czy Dying Light 2, ma ogromny wpływ na globalny rynek gier. Zyski z eksportu są znaczące, a Polska staje się jednym z kluczowych graczy na rynku gier wideo. Raport o polskiej branży gamingowej pokazuje, że wydawcy i deweloperzy z Polski odnoszą sukcesy dzięki unikalnym fabułom, innowacyjnym mechanikom gry oraz dbałości o szczegóły.

 

Źródła:


Przykładowe stoisko gamingowe

W celu zamontowania czterech monitorów 40 calowych można wykorzystać konstrukcję z kratownic X-10 CROSSwire. Opisywaliśmy ją wcześniej na naszej stronie z propozycjami gotowych stoisk.


Jeśli chcesz poznać dokładne dane takiego stoiska, pobierz plik PDF gdzie ta konstrukcja jest opisana.



Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page