W poprzednim wpisie porównałem wagi dwóch konstrukcji z kratownic: sześcian o boku 220 cm z kratownicy X-10 i odpowiednią konstrukcję z QUADRO 290/3.
Jak wynikło z obliczeń zestaw z kratownicy X-10 waży 22 kg podczas gdy jego odpowiednik z QUADRO waży 185 kg. Przyjmując masę QUADRO jako punkt odniesienia masa X-10 to 12 % masy tej pierwszej. Na tej podstawie przyjąłem z zadowoleniem, że kratownice X-10 są LEKKIE, czego zamierzałem dowieść.
Podczas transportu znaczenie ma nie tylko masa ładunku ale także jego gabaryty. Dla uproszczenia obliczeń i porównań posługiwać się będę litrami. Nie jest to może zbyt intuicyjna jednostka w przypadku sztywnych konstrukcji ale używana jest często do opisania przestrzeni ładunkowej pojazdów osobowych a ta właśnie jest w poniższym tekście punktem wyjścia.
Dane wyjściowe:
Jakie są zatem parametry obu konstrukcji po ich rozmontowaniu? W obu przypadkach używamy 8 narożników i dwunastu belek. Dla porządku zaznaczę, że przyjąłem do obliczeń elementy X-10 mające 2 m długości a QUADRO 160 cm. Po przemnożeniu tych długości przez ich pola podstaw uzyskaliśmy objętość a po przemnożeniu i podsumowaniu wynik. Elementy X-10 zajmują łącznie 248 litrów a QUADRO 1944 litry. Mamy zatem dane wyjściowe i możemy z nimi brnąć przez dalsze analizy.
Tym razem chciałbym skupić się na tym, co pozytywnego wynika z powyższego wywodu.
To co jest lekkie przenosi się łatwiej, to co jest mniejsze, zabiera mniej miejsca.
Powyższa, żartobliwa sentencja jest absolutnym truizmem, przyznacie jednak, że ma w sobie pewien urok. Aby lepiej zilustrować opisywane zagadnienie warto posłużyć się konkretnym przykładem. Sprzęt targowy czy też scenografie najczęściej przewozi się samochodami. Dwa często wykorzystywane typy pojazdów to osobówka i furgon. W porównaniu bierze udział auto typu kombi, klasy D i duży samochód dostawczy.
Dane pojazdów znalazłem na poniższych stronach:
Osobowy: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Top-10-Kombi-z-najwiekszymi-bagaznikami,46637,3
Zestawienie danych przedstawia poniższa tabela. Posługuję się tu litrami i kilogramami. Obliczenia ilustrują ile zestawów każdego typu mieści się w obu typach samochodów.
Zacznijmy od samochodu osobowego.
W kombi wyższej klasy mamy zwykle do dyspozycji ok 500 L przestrzeni bagażowej, po złożeniu siedzeń przestrzeń ta powiększa się o około 1000 L i mamy do dyspozycji około 1500 L pojemności. W dużych samochodach tej klasy jest to nawet 1800 L. Nawet biorąc pod uwagę tak pojemny bagażnik, szybko zorientujemy się, że to właśnie przestrzeń będzie pierwszym napotkanym ograniczeniem. Ładując ‘po dach’ możemy zabrać do kombi siedem zestawów X-10 ale tylko jeden zestaw QUADRO [ patrz tabela ]. Mamy zatem zwycięstwo 7:1 na korzyść X-10.
Weźmy teraz furgon.
Jest to auto nie tylko większe ale też zdecydowanie lepiej dostosowane do przewożenia dużych ładunków. Mamy więc do dyspozycji 1000 kg ładowności i 10000 Litrów przestrzeni załadunkowej. Mieścimy tu czterdzieści zestawów kratownicy X-10 i podobnie jak w poprzednim przykładzie pierwszym ograniczeniem jakie napotkamy będzie objętość. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że nie ma tu już tak dużej dysproporcji jak w aucie osobowym i barierę w postaci maksymalnej masy załadunku osiągnęlibyśmy już przy 48 zestawach X-10. Jeśli chodzi o QUADRO, zabierzemy do auta 5 zestawów a ograniczenie pojawia się zarówno po stronie objętości jak i dopuszczalnej masy. Podsumowując, mamy tu przewagę 8:1 na korzyść X-10.
Wnioski
Gdybyśmy przyjęli, że mamy do przewiezienia tyle zestawów ile maksymalnie mieści się w furgonie czyli 5, możemy w uproszczeniu powiedzieć, że do kratownic X-10 potrzeba osobówki, gdy do QUADRO potrzeba furgona. Warto tu zaznaczyć, że w przypadku QUADRO wykorzystamy jednocześnie niemal całą dopuszczalną ładowność dostawczaka a w przypadku X-10 w osobówce po zabraniu pasażera pozostanie nam jeszcze 400 kg limitu i przestrzeń na dodatkowy bagaż o objętości 500 Litrów!
W przypadku korzystania z brył o niewielkiej wymaganej nośności przewagę w ekonomice transportu ma kratownica X-10 CROSSwire nad kratownicą QUADRO 290/3 bowiem zajmuje ona siedmiokrotnie mniej przestrzeni. Wynik to 7:1 na korzyść X-10!
Comentarios